عقاید
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان از آغاز تا انجام
- بهترین راه برای فهم چگونگی خلقت انسان ، بررسی دلایل خلقت و مراحل آن در قران کریم است.
- در این بررسی ها باید به این تحلیل دست بیابیم که آفرینش انسان چگونه بوده و هدف از خلقت وی چیست ، با آن که همه موجودات مخلوق اویند ،
- سوره رعد آیه 16 : ( الله خالق کل شیء ) چرا تنها خلقت انسان را به دو دسته خود نسبت داده است : ( خلقت بیدی ) که این تعبیر رسا در تعظیم مقام انسان است .
آفریدگار هستی درباره آفرینش هیچ موجودی جز انسان اعلام قبلی نکرد و امر خلقت او را با فرشتگان در میان ننهاد .
جایگاه آدم و حوا در انتقال نسل بشری
پس از اثبات اینکه نسل موجود به آدم و حوا منتهی می شود، باید روشن گردد که این دو نفر با نسل های پیشین ارتباطی نداشته و خود سر سلسله انسان اند . برای این مسئله شواهدی در قران کریم وجود دارد که برای نمونه به برخی آن ها اشاره می شود :
شاهد نخست اینکه قابیل پس از قتل برادرش نسبت به جسد وی متحیر مانده و نمی دانست که با آن چه معامله ای باید کرد . سرانجام در اثر تعلیم کلاغی که خدا برای تفهیم وی به سوی او فرستاد و ( با چنگال خود چیزی را در زمین دفن کرد ) مشکل قابیل حل شد :( فبعث الله یبحث فی الارض لیریه کیف یواری سوات اخیه) اگر آنان فرزندان نسل پیشین بودند یقینا دفن مرده را از اجداد خویش آموخته بودند و هرگز قابیل در این امر بدیهی متحیر نمی ماند.
دوم : خداوند در طلیعه سوره مبارکه نساء همه انسان ها را مخاطب ساخته می فرماید : بپرهیزید از خدایی که شما را از حقیقت و نفس واحدی آفرید و از همان نفس واحد ، همسرش را خلق کرد و از این دو مردان و زنان فراوانی را در عالم پراکند :( آیه 59 سوره آل عمران ) بر اساس این آیه آدم و حوا نمی توانند فرزند انسان های دیگر باشند زیرا در قران از این دو به عنوان سر سلسله انسان های موجود یاد شده است .