منبع نور

  • خانه 

عقاید

24 بهمن 1396 توسط کوثر امیرخانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان از آغاز تا انجام 

  • بهترین راه برای فهم چگونگی خلقت انسان ، بررسی دلایل خلقت و مراحل آن در قران کریم است.
  • در این بررسی ها باید به این تحلیل دست بیابیم که آفرینش انسان چگونه بوده و هدف از خلقت وی چیست ، با آن که همه موجودات مخلوق اویند ، 
  • سوره رعد آیه 16 : ( الله خالق کل شیء ) چرا تنها خلقت انسان را به دو دسته خود نسبت داده است : ( خلقت بیدی ) که این تعبیر رسا در تعظیم مقام انسان است . 

 آفریدگار هستی درباره آفرینش هیچ موجودی جز انسان اعلام قبلی نکرد و امر خلقت او را با فرشتگان در میان ننهاد .

جایگاه آدم و حوا در انتقال نسل بشری 

پس از اثبات اینکه نسل موجود به آدم و حوا منتهی می شود، باید روشن گردد که این دو نفر با نسل های پیشین ارتباطی نداشته و خود سر سلسله انسان اند . برای این مسئله شواهدی در قران کریم وجود دارد که برای نمونه به برخی آن ها اشاره می شود : 

شاهد نخست اینکه قابیل پس از قتل برادرش نسبت به جسد وی متحیر مانده و نمی دانست که با آن چه معامله ای باید کرد . سرانجام در اثر تعلیم کلاغی که خدا برای تفهیم وی به سوی او فرستاد و ( با چنگال خود چیزی را در زمین دفن کرد ) مشکل قابیل حل شد :( فبعث الله یبحث فی الارض لیریه کیف یواری سوات اخیه) اگر آنان فرزندان نسل پیشین بودند یقینا دفن مرده را از اجداد خویش آموخته بودند و هرگز قابیل در این امر بدیهی متحیر نمی ماند. 

دوم : خداوند در طلیعه سوره مبارکه نساء همه انسان ها را مخاطب ساخته می فرماید :    بپرهیزید از خدایی که شما را از حقیقت و نفس واحدی آفرید و از همان نفس واحد ، همسرش را خلق کرد و از این دو مردان و زنان فراوانی را در عالم پراکند :( آیه 59 سوره آل عمران )  بر اساس این آیه آدم و حوا نمی توانند فرزند انسان های دیگر باشند زیرا در قران از این دو به عنوان سر سلسله انسان های موجود یاد شده است .

     نظر دهید »

    تربیت برتر

    21 آذر 1396 توسط کوثر امیرخانی
    • جهت دهی مثبت به احساسات و گرایشهای کودک 
    • برای نفوذ در کودک باید قادر باشید به روشی با او ارتباط برقرار کنید که احساسات و نیت شما را به سادگی بفهمد . 

      زمانی مناسب را برای گفتگوی دوستانه انتخاب کنید .

      در وسط دعوا و مشاجره اصرار به سخن گفتن نداشته باشید.

      پیامهای شما خالی از برچسب زدن و ملامت آمیز باشد.

      نشان دهید به کودک حسن ظن و اعتماد دارید.

      او را دلگرم کنید و بدانید که اشتباه و تقصیر در کودکان امری است اجتناب ناپذیر.

      با کم اهمیت جلوه دادن اشتباهات کودک و خوشرویی و کمک به وی می توان کودک را دلگرم نمایید.

      می توان یادآور شد که اشتباهات در راه موفقیت شکست محسوب نمی شود.

      برای اینکه به کودکان کمک کنیم که احساساتشان را در جهت مثبت گرایش دهند باید کاری کنیم تا عزت نفس خود را باز یابند و به احساس ارزشمندی برسند.

      قدم بعدی

      ارزنده سازی و برانگیختن عزت نفس:

      مهمترین اصلی که والدین یا مربی باید مدنظر قرار دهند ایجاد محبت و احترام به شخصیت کودک و حفظ کرامت انسانی اوست.

      باید از دیدگاه انسانی همان ارزشی را که برای انسان بزرگسال قایل هستیم برای کودک نیز قایل باشیم ؛ چرا که تربیتی که مبتنی بر اقتدار یک جانبه باشد محکوم به شکست است.

      ارتباط و اقتدار یک جانبه به جای این که به درک و فهم کودک کمک کند و به رعایت مقررات انضباطی از طرف کودک بینجامد و او را به همکاری بکشاند ، وی را بی رغبت خواهد کرد؛ زیرا کودک طبیعتا جذب حرفها و رفتاری می شود که خود در آن نقشی وسهمی داشته باشد و شخصیتش به نحوی که در آن دخالت داده شود.

      سوره لقمان آیه 19 : 

      در رفتارت راه میانه رو باش و لحن سخنت را آرام کن  .

      قال رسول الله (ص) :

      خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را در اعمال نیکش یاری دهد ، سوال شد چگونه در نیکی اش یاری دهد ؟ فرمودند : آنچه در توان اوست بپذیرد و از سختگیریها درگذرد .

       نظر دهید »
      خرداد 1404
      شن یک دو سه چهار پنج جم
       << <   > >>
                1 2
      3 4 5 6 7 8 9
      10 11 12 13 14 15 16
      17 18 19 20 21 22 23
      24 25 26 27 28 29 30
      31            

      منبع نور

      جستجو

      موضوعات

      • همه
      • بدون موضوع

      فیدهای XML

      • RSS 2.0: مطالب, نظرات
      • Atom: مطالب, نظرات
      • RDF: مطالب, نظرات
      • RSS 0.92: مطالب, نظرات
      • _sitemap: مطالب, نظرات
      RSS چیست؟
      • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
      • تماس